‘de republiek in de balie’
op maandag 5 januari2026.
aanvang: 20 uur 30
-
‘elke eerste maandag van de maand houden wij huis! met
een presentatie waarin gelezen, voorgesteld,
geinterviewd, gespeeld en over van alles gesproken
wordt’
.
‘in ons meer dan dertigjarige bestaan zijn we op veel
plaatsen samengekomen om vanaf de vroege jaren van deze
eeuw steeds elke maand van het seizoen in de balie post
te vatten’
.
‘iedereen is ten allen tijde welkom’
.
het ‘programma’, het ‘nieuwe repertoire’ wordt op de
avond zelf voor aanvang door de dan aanwezigen
voorgesteld.
er worden geen toegangsprijzen geheven.
we verwachten zoals altijd plotseling (ter plekke) nieuwe
bijdrages, discussies en reacties.
in memoriam
de blaren vallen in de gele grachten;
weer keert het najaar en het najaarsweer
op de aarde, waar de donkre harten smachten
der levenden. hij ziet het nimmermeer.
hoe had hij dit bemind, die duistre straten,
die atmosfeer van mist en zaligheid,wanneer het avond wordt en het verlaten
plaveisel vochtig is en vreemd en wijd.
hij was geboren voor de stille dingen,
waarmee wij leven - maar niet even lang
waarvan wij 't wezen slaken in ons zingen,
totdat wij zinken, en met ons de zang.
het was een herfst als nu: de herfsten keeren,
maar niet de harten, na hun korten dag;
wij stonden, wreed van menschelijk begeeren,
in de ademlooze kamer, waar hij lag.
en voor altijd is dit mij bijgebleven:
hoe zeer veel stiller dood dan slapen is;
dat het een daaglijksch wonder is, te leven,
en elk ontwaken een herrijzenis.
nu weer hervind ik mij in het gewijde
seizoen, waar de gevallen blaren zijn
als het veeg zonlicht van een dood getijde,
en denk: hoe lang nog leef ik in dien schijn?
wat blijft ons over van dit lange derven,
dat leven is? wat, dat ik nog begeer?
voor hem en mij een herfst, die niet kan sterven:
zon, mist en stilte, en dan voor immermeer.
j.c. bloem
uit: 'het verlangen' 1921.
-
1 december
-
3 november
-
6 oktober
-
1 september
-
2 juni
-
2 juni
-
5 mei
-
7 april
-
3 maart
-
3 februari
-
6 januari
-
2 december
-
4 november
-
7 oktober
-
2 september
-
3 juni
-
6 mei
-
1 april
-
4 maart
-
5 februari
-
4 december
-
6 november
-
2 oktober
-
4 september
-
5 juni
-
1 mei
-
3 april
-
6 maart
-
6 februari
-
2 januari
-
5 december
-
7 november
-
3 oktober
-
5 september
- Terugzien
-
6 december
- Terugzien
-
7 december
-
2 november
-
5 oktober
- Terugzien
-republiek in de balie is elke eerste maandag van de maand, met uitzondering van de maanden juli en augustus
Weiblicher Akt 14: Woolf - Zadie - en wij
Weiblicher Akt 14
Woolf – Zadie - en wij
In 1929 schonk Virginia Woolf ons een niet meer weg te denken ‘kamer voor jezelf’; het baanbrekende essay A room of one’s own.
In 2025 nodigen wij haar uit in onze kamer, in onze salon, in de theatrale ruimte van de Weiblicher Akt, om in gesprek te gaan over hoe het is om kunstenaar en vrouw te zijn. Een belangrijke andere gast is Zadie Smith. Sadie, zoals ze eigenlijk heet, laat ons keer op keer beseffen dat het verleden nog altijd met ons spreekt en maakt dat wij geworden zijn wie we zijn. En ook dat kijken naar dat verleden een ander perspectief op onze eigen tijd kan werpen. Tijden veranderen maar bepaalde gesprekken moet je blijven voeren. Zeker met deze vrouwen.
Zadie: ‘Ik bewonder Beckett en ik respecteer Joyce. Maar ik hou van Woolf. Als ik het zwaar heb herlees ik haar dagboeken, en dat helpt me verder.’
Wij: ‘Oh vertel eens.’
Verwacht een lichtvoetige voorstelling met filosofische overwegingen waarbij het maakproces voor je ogen zichtbaar is.
Van en met: Annette Kouwenhoven, Miranda Prein, Maureen Teeuwen en in een speciale rol: Jan Joris Lamers
Woolf - Zadie - en wij
- 20 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 21 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 22 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 23 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 24 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 27 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 28 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 29 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 30 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 31 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 5 februari 2026 20:30, Theater Kikker, Utrecht
- 6 februari 2026 20:30, Theater Kikker, Utrecht
- 11 februari 2026 20:30, Monty, Antwerpen
- 12 februari 2026 20:30, Monty, Antwerpen
- 18 februari 2026 20:30, Corrosia Theater, Almere
- 19 februari 2026 20:30, De Purmaryn, Purmerend
- 27 februari 2026 20:15, Theater Rotterdam, Rotterdam
- 8 maart 2026 16:00, Theaterkerk Nes, Nes
- 18 maart 2026 20:00, Schuur, Haarlem
- 27 maart 2026 20:30, City of Wesopa, Weesp
- 2 april 2026 20:30, Groene Engel, Oss
- 3 april 2026 20:30, Chassé Theater, Breda
Foto: Sofie Knijff. Affiche: Jan Joris Lamers
Weiblicher Akt 14: Our Room
ma 15 december 20:00 uur Theater de Richel Amsterdam, Tickets
Van en met: Maureen Teeuwen, Zephyr Brüggen, Miranda Prein, Hanneke van der Paardt, Sam Ghilane, Elvis de Launay, Sheralynn Adriaansz, Nadia Amin en met Niña Weijers als gast.
Het is nu bijna honderd jaar geleden dat Virginia Woolf haar beroemde én beruchte essay Een kamer voor jezelf publiceerde, waarin ze stelde dat je als vrouw ‘500 pond per jaar en een kamer voor jezelf nodig hebt om fictie te kunnen schrijven.’
Woolf: "Want ik geloof dat als we nog een eeuw langer leven én we allemaal vijfhonderd pond per jaar en een kamer voor onszelf hebben; als we gewend zijn aan vrijheid en de moed hebben om precies te schrijven wat we denken; (...) dan zal de gelegenheid zich voordoen en zal de dode dichter Judith, die de zuster van Shakespeare was, het lichaam aantrekken dat ze zo vaak heeft moeten afleggen. (...)"
"Bovendien, dacht ik, aangekomen bij mijn eigen voordeur, zullen vrouwen over honderd jaar niet langer de beschermde sekse zijn. Logisch gesproken zullen ze alle activiteiten en inspanningen verrichten die hun eerder niet vergund werden. Het kindermeisje zal kolen sjouwen. De vrouw van de winkel zal treinmachinist worden. (..) Als het vrouw-zijn niet langer een beschermde bezigheid is, kan er van alles gebeuren, dacht ik en ik deed de deur open."
Zijn de dingen veranderd zoals Virginia zich voorstelde? Hoe ziet onze ideale kamer er anno 2025 uit? Wat hebben wij nodig om te werken? Hoe lezen we? Hoe schrijven we? Hoe denken we? Is de daad van het vrouwelijk schrijven nog anders dan dat van een man? Hoe verschilt het van de norm? Hoe verhouden de fysieke en materiële condities rondom het schrijven zich tot het geschrevene? Hoe zijn de publieke ruimte en de privéruimte, gemeenschappelijkheid en afzondering, nog altijd onderdeel van het construct van gender?
De makers van de Weiblicher Akt presenteren samen met een zestal jonge vrouwelijke makers, schrijvers en andere geënthousiasmeerden een antwoord op bovenstaande vragen. Dit antwoord kan de vorm van een essay, brief, dialoog, performance of tentoonstelling krijgen, daar wordt op dit moment nog aan gewerkt. Inspirerend wordt het in ieder geval wel.
Van en met: Maureen Teeuwen, Zephyr Brüggen, Miranda Prein, Hanneke van der Paardt, Sam Ghilane, Elvis de Launay, Sheralynn Adriaansz, Nadia Amin en Niña Weijers als gast.
Deze avond is onderdeel van de voorstelling Woolf - Zadie - en wij, over het werk en leven van Virginia Woolf en Zadie Smith, en is deel 14 in de reeks Weiblicher Akt; toneelvoorstelling gemaakt vanuit het vrouwelijk perspectief. De voorstelling gaat spelen van 20 tot en met 31 januari 2026 in Frascati en gaat daarna op tournee.
Weiblicher Akt 14: Our Room
- 15 december 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets