‘de republiek in de balie’
aanvang: 20 uur 30
-het kunstenaarskollektief ‘de (eerste) republiek’ wordt begin jaren negentig opgericht door een aantal amsterdamse toneelspelers en hun gezelschappen, schrijvers, dichters, journalisten, beeldend kunstenaars, grafici, ontwerpers. &&
-elke eerste maandag van de maand houden wij huis! met een presentatie waarin gelezen, voorgesteld, geinterviewd, gespeeld en over van alles gesproken wordt.
in ons meer dan dertigjarige bestaan zijn we op veel plaatsen samengekomen om vanaf de vroege jaren van deze eeuw steeds elke maand van het seizoen in de balie post te vatten.
iedereen is ten allen tijde welkom.
het ‘programma’, het ‘nieuwe repertoire’ wordt op de avond zelf voor aanvang door de dan aanwezigen voorgesteld.
er worden geen toegangsprijzen geheven.
we verwachten zoals altijd plotseling (ter plekke) nieuwe bijdrages, discussies en reacties.
Bij het vertrek van de dichter en de stoptrein
(voor Jerzy Lisowski)
Hij weet niet
hoe zijn laatste gedicht zal zijn
noch
hoe de eerste dag zal zijn
in een wereld zonder poëzie
het zal zeker regenen
in het theater zullen ze Shakespeare spelen op het menu staat vast tomatensoep
of op het menu staat kippensoep met sliertjes in het theater zullen ze Shakespeare spelen het zal regenen
de muzen gaven hem niet de garantie dat hij met zijn laatste adem
iets opbouwends zal zeggen
iets helders
met meer licht en zo
vermoedelijk gaat hij heen net zo
als de vertraagde stoptrein vertrekt
van Radomsko naar Parijs
over Zebrzydowice
Ik probeerde me te herinneren
dat mooie
ongeschreven
gedicht
's nachts gevormd
bijna gerijpt
zonk het
loste op in daglicht
bestond niet
het gedicht was waarschijnlijk
een gedicht over zichzelf
zoals een parel
de beschrijving is van een parel
en een vlinder de beschrijving van een vlinder
soms proefde ik het op mijn tong
en onrustig wachtte ik
op de gedaanteverwisseling
in het woord
dit in het daglicht
dovende gedicht
sloot zich op in zichzelf
alleen zo nu en dan licht het op
maar ik haal het niet
uit de duistere diepte
naar de vlakke oever
van de werkelijkheid
tadeusz rózewicz
uit: ‘niets in prospero’s mantel’ 1963
vertaling: karol lesman
-
6 oktober
-
1 september
-
2 juni
-
2 juni
-
5 mei
-
7 april
-
3 maart
-
3 februari
-
6 januari
-
2 december
-
4 november
-
7 oktober
-
2 september
-
3 juni
-
6 mei
-
1 april
-
4 maart
-
5 februari
-
4 december
-
6 november
-
2 oktober
-
4 september
-
5 juni
-
1 mei
-
3 april
-
6 maart
-
6 februari
-
2 januari
-
5 december
-
7 november
-
3 oktober
-
5 september
- Terugzien
-
6 december
- Terugzien
-
7 december
-
2 november
-
5 oktober
- Terugzien
-republiek in de balie is elke eerste maandag van de maand, met uitzondering van de maanden juli en augustus
Weiblicher Akt 14: Woolf - Zadie - en wij
Weiblicher Akt 14
Woolf – Zadie - en wij
In 1929 schonk Virginia Woolf ons een niet meer weg te denken ‘kamer voor jezelf’; het baanbrekende essay A room of one’s own.
In 2025 nodigen wij haar uit in onze kamer, in onze salon, in de theatrale ruimte van de Weiblicher Akt, om in gesprek te gaan over hoe het is om kunstenaar en vrouw te zijn. Een belangrijke andere gast is Zadie Smith. Sadie, zoals ze eigenlijk heet, laat ons keer op keer beseffen dat het verleden nog altijd met ons spreekt en maakt dat wij geworden zijn wie we zijn. En ook dat kijken naar dat verleden een ander perspectief op onze eigen tijd kan werpen. Tijden veranderen maar bepaalde gesprekken moet je blijven voeren. Zeker met deze vrouwen.
Zadie: ‘Ik bewonder Beckett en ik respecteer Joyce. Maar ik hou van Woolf. Als ik het zwaar heb herlees ik haar dagboeken, en dat helpt me verder.’
Wij: ‘Oh vertel eens.’
Verwacht een lichtvoetige voorstelling met filosofische overwegingen waarbij het maakproces voor je ogen zichtbaar is.
Van en met: Annette Kouwenhoven, Miranda Prein, Maureen Teeuwen en in een speciale rol: Jan Joris Lamers
Woolf - Zadie - en wij
- 20 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 21 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 22 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 23 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 24 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 27 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 28 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 29 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 30 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 31 januari 2026 20:00, Frascati, Amsterdam
- 5 februari 2026 20:30, Theater Kikker, Utrecht
- 6 februari 2026 20:30, Theater Kikker, Utrecht
- 11 februari 2026 20:30, Monty, Antwerpen
- 12 februari 2026 20:30, Monty, Antwerpen
- 18 februari 2026 20:30, Corrosia Theater, Almere
- 19 februari 2026 20:30, De Purmaryn, Purmerend
- 27 februari 2026 20:15, Theater Rotterdam, Rotterdam
- 8 maart 2026 16:00, Theaterkerk Nes, Nes
- 18 maart 2026 20:00, Schuur, Haarlem
- 27 maart 2026 20:30, City of Wesopa, Weesp
- 2 april 2026 20:30, Groene Engel, Oss
- 3 april 2026 20:30, Chassé Theater, Breda
Foto: Sofie Knijff. Affiche: Jan Joris Lamers
Weiblicher Akt 14: Our Room
ma 15 december 20:00 uur Theater de Richel Amsterdam, Tickets
Van en met: Annette Kouwenhoven, Maureen Teeuwen, Zephyr Brüggen, Miranda Prein, Hanneke van der Paardt, Sam Ghilane, Elvis de Launay, Melissa Knollenburg, Sheralynn Adriaansz, Nadia Amin en met Niña Weijers als gast.
Het is nu bijna honderd jaar geleden dat Virginia Woolf haar beroemde én beruchte essay Een kamer voor jezelf publiceerde, waarin ze stelde dat je als vrouw ‘500 pond per jaar en een kamer voor jezelf nodig hebt om fictie te kunnen schrijven.’
Woolf: "Want ik geloof dat als we nog een eeuw langer leven én we allemaal vijfhonderd pond per jaar en een kamer voor onszelf hebben; als we gewend zijn aan vrijheid en de moed hebben om precies te schrijven wat we denken; (...) dan zal de gelegenheid zich voordoen en zal de dode dichter Judith, die de zuster van Shakespeare was, het lichaam aantrekken dat ze zo vaak heeft moeten afleggen. (...)"
"Bovendien, dacht ik, aangekomen bij mijn eigen voordeur, zullen vrouwen over honderd jaar niet langer de beschermde sekse zijn. Logisch gesproken zullen ze alle activiteiten en inspanningen verrichten die hun eerder niet vergund werden. Het kindermeisje zal kolen sjouwen. De vrouw van de winkel zal treinmachinist worden. (..) Als het vrouw-zijn niet langer een beschermde bezigheid is, kan er van alles gebeuren, dacht ik en ik deed de deur open."
Zijn de dingen veranderd zoals Virginia zich voorstelde? Hoe ziet onze ideale kamer er anno 2025 uit? Wat hebben wij nodig om te werken? Hoe lezen we? Hoe schrijven we? Hoe denken we? Is de daad van het vrouwelijk schrijven nog anders dan dat van een man? Hoe verschilt het van de norm? Hoe verhouden de fysieke en materiële condities rondom het schrijven zich tot het geschrevene? Hoe zijn de publieke ruimte en de privéruimte, gemeenschappelijkheid en afzondering, nog altijd onderdeel van het construct van gender?
De makers van de Weiblicher Akt presenteren samen met een zestal jonge vrouwelijke makers, schrijvers en andere geënthousiasmeerden een antwoord op bovenstaande vragen. Dit antwoord kan de vorm van een essay, brief, dialoog, performance of tentoonstelling krijgen, daar wordt op dit moment nog aan gewerkt. Inspirerend wordt het in ieder geval wel.
Van en met Annette Kouwenhoven, Maureen Teeuwen, Zephyr Brüggen, Miranda Prein, Hanneke van der Paardt, Sam Ghilane, Elvis de Launay, Melissa Knollenburg, Nadia Amin en Sheralynn Adriaansz e.a.
Deze avond is onderdeel van de voorstelling Woolf - Zadie - en wij, over het werk en leven van Virginia Woolf en Zadie Smith, en is deel 14 in de reeks Weiblicher Akt; toneelvoorstelling gemaakt vanuit het vrouwelijk perspectief. De voorstelling gaat spelen van 20 tot en met 31 januari 2026 in Frascati en gaat daarna op tournee.
Weiblicher Akt 14: Our Room
- 15 december 2025 20:00, Theater De Richel, Amsterdam - Tickets